zondag 4 november 2007

Algemene afspraken - lees aandachtig!

Voor deze boekbespreking kies je één boek uit de zeven mogelijkheden. Je kan voor je keuze afgaan op de korte inhoud. De keuze is vrij, dus kies een boek dat je aanstaat.
Je leest het boek grondig. Tijdens het lezen post je je bevindingen op deze blog. Je focust je op drie dingen:

(1) Wat ervaar jij tijdens het lezen? Met andere woorden: wat is je leesbeleving? Vind je het boek op een bepaald moment spannend, grappig, ontroerend? Aan wat doet het je denken? Roept het boek bepaalde gevoelens of emoties bij je op? Wat vind je ontgoochelend? Knap? Saai? Leuk? Welke zin of welk fragment raakt je of vind je extra mooi? Wat ergert je?
(2) Inhoudelijke bedenkingen. Bij elk boek horen een aantal richtvragen. Formuleer daarop een antwoord tijdens het lezen en post het op deze blog. Zo krijgen we op het einde een duidelijk antwoord op alle vragen. Je kan elkaar aanvullen of corrigeren. Hoe meer vragen je beantwoordt, hoe beter je beoordeling. Uiteraard mag je ook inhoudelijke kwesties buiten de vragen om posten.
(3) Leuke dingen. Deel met ons je persoonlijke ervaringen tijdens het lezen. Waar heb je het boek gelezen? In bed? In bad? Op de trein? Heb je uren slaap gemist omdat je niet kon stoppen? Heb je het boek uit frustratie tegen de muur gegooid? Alle grappige, leuke, frustrerende persoonlijke anekdotes kunnen gepost worden.

• Deze blog loopt van maandag 12 november 2007 tot maandag 28 januari 2008. Alle bijdragen moeten tussen deze data gepost worden.
• Elke leerling moet minstens 5 keer een bijdrage posten. Je schrijft steeds Standaardnederlands. Je post moet een zinvolle (of grappige) bijdrage leveren aan de discussie. Je mag ook kort op elkaar reageren ("ja, dat vind ik ook…") maar zo'n korte reactie telt niet als één van je vijf bijdragen.
• Wie kwetsende of racistische opmerkingen maakt op deze blog, wordt van deze opdracht uitgesloten (en verliest dus alle punten).
• Iedereen post onder zijn eigen, volledige naam. Pseudoniemen of nicknames zijn verboden.
• Je wordt beoordeeld op taal, kwantiteit en kwaliteit van je posts.
• Wie geen beschikking heeft over internet of om een andere reden deze boekbespreking niet wil maken, meldt dit zo snel mogelijk via een briefje van de ouders. Je krijgt een alternatieve opdracht.
• Je kiest voor 19 november 2007 je boek en meldt dat aan je leerkracht. Als blijkt dat je uit heel 5ASO de enige bent die een bepaald boek leest, kan je nog van boek veranderen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dit is al mijn vierde post. Het is al bijna 8 uur en ik heb zin om te slapen. Mijn moeder had dat boek echt vroeger moeten bestellen, maar gelukkig heb ik het juist op tijd kunnen uitlezen. Het was echt vermoeiend om zo een dik boek te lezen in een week. De chauffage van mijn kamer is sinds dinsdag stuk en het is hier zeer koud. Soms had ik echt zin om mijn boek te verbranden om mijn kamer op te warmen. Woensdag had ik zin om door te lezen, maar ik had mijn boek ergens verloren. Uiteindelijk heeft mijn zus het boek in haar kamer gevonden. Ze vroeg mij waarover het boek ging. Ik antwoorde gewoon dat ze moest opletten omdat er iets ging gebeuren als ze dat boek dichtbij haar oren zet. Ze kan soms een beetje naïef zijn, ik vertelde gewoon dat er luide geluiden eruit komen als je er ongelooflijk dichtbij kwam. Dus plaatste ze het boek tegen haar oor. Dan schreeuwde ik gewoon : "Bang !". Ze schreeuwde zo hard van de schrik dat ze mijn ouders hebben wakker gemaakt. Ik probeer haar altijd te verschrikken. Ik ben altijd plat van het lachen wanneer ze zo gilt. Daardoor heb ik toch wat tijd verloren, ik had nog twee of drie dagen om dat boek te lezen.ar